گروه بورس: وقتی در آخرین روزهای نخستین ماه تابستان ناقوس سقوط بازار سهام تهران برای نخستین‌بار در سال 87 به صدا درآمد و حرکت شاخص روی نوار نزول آغازشد، سازمان خصوصی‌سازی‌ به نیابت از دولت وعده داد با تزریق برگه‌های سهام جدید و دست‌اول، صاحبان سرمایه را تشویق خواهد کرد تا برای شرکت درحراج‌های بزرگ دست به جیب شوند؛ به این ترتیب رونق از دست رفته هم به بورس باز خواهدگشت.

با این همه، گذشت زمان نشان داد که دولت به‌عنوان سهامدار عمده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران بیشتر از دیگر اهالی بازار جانب احتیاط را نگاه می‌دارد و نمی‌خواهد در روزهای بی‌رونق، سهام شرکت‌های اصل 44 خود را روی میز فروش بگذارد.

به این ترتیب بعد از واگذاری 5درصد سهام مخابرات روند خصوصی‌سازی‌ اموال دولت عملا متوقف شد؛ هرچند متولی واگذاری‌ها به هیچ عنوان حاضر نبود توقف اجرای بند ج اصل 44 قانون اساسی براساس برنامه زمان‌بندی شده را بپذیرد.

با این‌همه قریب به اتفاق وزارتخانه‌های دولت به هر بهانه‌ای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه خود را به وقتی دیگر موکول می‌کردند و امیدوار بودند با وقت‌کشی و فرستادن توپ به زمین حریف، بالاخره حال و روز بازار به شرایط عادی بازگردد و زمان مناسب برای عرضه اولیه سهام در تالار شیشه‌ای از راه برسد.

دست‌آخر هم یکی از اعضای شورای بورس تعارفات را کنار گذاشت و آب پاکی را روی دست سهامداران ریخت و اعلام کرد با موافقت رئیس‌جمهوری خصوصی‌سازی‌ تا پایان سال متوقف شده است.

اعلام همین خبر کافی بود تا سازمان خصوصی‌سازی‌ وارد گود شود و این خبر را به‌شدت تکذیب کند و البته برای اثبات مدعای خود خبر از ورود بانک ملت به بورس تا پایان دی‌ماه را بدهد. 

در ادامه هم اعضای شورای هیات واگذاری دور هم جمع شدند و با صدور مجوزی به سازمان خصوصی‌سازی‌ اختیار دادند که در نخستین فرصت 5درصد سهام بانک ملت را برای کشف قیمت روی میز فروش بگذارد. اما این تصمیمی است که از نظر متولی سازمان بورس قابلیت اجرا ندارد و به‌عبارت دیگر امیدی به عرضه سهام بانک ملت در نخستین ماه زمستانی سال نیست.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: عرضه سهام نخستین بانک دولتی به‌علت آماده نبودن قطعا در دی ماه انجام نخواهد شد. به گفته او، این بانک هنوز نزد سازمان بورس به ثبت نرسیده و اساسنامه آن ابلاغ نشده است؛

ضمن اینکه اطلاعات متقاضی جدید ورود به بازار سهام آماده نیست و حتی این بانک دولتی هنوز به یک شرکت سهامی عام هم تبدیل نشده است.

صالح‌آبادی اظهار داشت: طی این مراحل بیش از یک‌ماه زمان می‌برد؛ بنابراین نخستین بانک دولتی نمی‌تواند در دی ماه وارد بورس شود.  صالح‌آبادی درمورد زمان نهایی ورود بانک ملت به بورس پیش‌بینی کرد که اگر این بانک آماده شد شاید تا پایان سال عرضه ‌شود.

وی درخصوص توقف عرضه سهام شرکت‌های دولتی هم گفت: در جلسه‌ای که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که عرضه سهام شرکت‌ها متناسب با شرایط بازار صورت گیرد.

به این ترتیب با توجه به گفته‌های رئیس سازمان بورس بعید به‌نظر می‌رسد سهام شرکت‌های دولتی دست کم در روزهای بی‌رونق زمستانی مجوز ورود رسمی به تالار حافظ را دریافت کنند. 

با این همه و با وجود اظهارات صریح صالح‌آبادی، سازمان خصوصی‌سازی‌ کماکان اصرار دارد که سهام بانک ملت را ظرف همین ماه روانه بورس تهران کند.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در این خصوص تاکید کرد: با توجه به نتایج آخرین جلسه مشترک مدیران بانک ملت و نمایندگان شرکت بورس، اساسنامه سهامی عام بانک ملت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شده و به‌نظر می‌رسد ظرف هفته جاری این اقدام به نتیجه برسد. 

غلامی به لزوم دریافت گزارش عملکرد حسابرسی شده 6 ماهه بانک ملت اشاره کرد و گفت: باتوجه به طی مرحله ثبت در اداره شرکت‌ها، باید منتظر دریافت این گزارش از سوی سازمان حسابرسی باشیم.

او تاکید کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، شرکت تأمین سرمایه امین متولی تعهد پذیره‌نویسی سهام بانک ملت برای نخستین بار در بازار سرمایه خواهد بود.  البته غلامی درباره زمان عرضه سهام بانک ملت احتمال دیگری هم مطرح کرد و افزود: یکی از پیشنهادها این بود که باتوجه به لزوم دریافت گزارش حسابرسی، درج و پذیرش در بورس، برگزاری جلسه معارفه و دیگر مقدمات لازم، عرضه سهام بانک ملت به‌عنوان نخستین بانک دولتی در دهه فجر انجام شود که احتمال موافقت هیات واگذاری با این پیشنهاد وجود دارد.

تأخیر در واگذاری بیمه‌ها

محمد ابراهیم امین، مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفت: محقق نشدن فرایند واگذاری سهام شرکت‌های بیمه در نیمه نخست سال‌جاری، باعث شد برای اجرای این کار در نیمه دوم سال، نیازمند تهیه صورتحساب‌های میان‌دوره‌ای باشیم که تهیه آنها در حال انجام است.

او در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: تمام مراحل لازم برای واگذاری اعم از شفاف‌کردن حساب‌ها، تشکیل مجمع عمومی و حسابرسی مالی تا پایان سال 86 انجام شده و سهام بیمه البرز آماده عرضه‌در بورس برای کشف قیمت بود اما به‌علت اصلاح نشدن اساسنامه شرکت ‌که باید از سوی وزارت اقتصاد صورت می‌گرفت، فرایند واگذاری تکمیل نشد. امین افزود: نهایی نشدن تغییرات اساسنامه در سال 86 و نیمه نخست سال‌جاری باعث شد، با ورود به 6 ماهه دوم سال، مجددا نیازمند حسابرسی شرکت برای نیمه اول باشیم.

او با اشاره به لوازم این حسابرسی تصریح کرد: تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای باید براساس استاندارد مالی‌باشد، این استاندارد هم نیازمند بررسی در شورای‌عالی بیمه است که در حال حاضر در دست انجام است.

مدیرعامل بیمه البرز تاکید کرد: پس از اتمام این بررسی و تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و ارائه آنها به بورس درصورتی‌که اساسنامه نیز اصلاح شده باشد، سهام آماده عرضه برای کشف قیمت است که این کار نیز با عرضه 5‌درصد سهام عملیاتی خواهد شد. 

وی اضافه‌کرد: مقرر شده 20درصد سهام بیمه البرز به صندوق‌ بازنشستگی، تامین اجتماعی و صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شود ولی برای تعیین ارزش این سهام باید ابتدا 5درصد سهام در بورس ارائه و کشف قیمت شود چون در غیر این صورت جریان واگذاری واقعیت پیدا نمی‌کند.

کد خبر 72111

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز